Atatürk Havalimanı’nın kapatılmasının kaybı 8.4 milyar Euro!

Ulaşım uzmanı Prof. Dr. Haluk Gerçek, Atatürk Havalimanı’nın kapatılmasının kaybı ile ilgili 8.4 milyar euroluk bir ekonomik kayıptan söz etti.

Atatürk Havalimanı’nın kapatılmasının kaybı inşaat ve yatırım anlamında 8.4 Euro

Prof. Dr. Haluk Gerçek, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) düzenlediği, “Sürdürülebilir Ulaşım Kongresi”nde, Atatürk Havalimanı‘nın kapatılmasının kaybı ile ilgili de bilgi verdi.

Prof. Gerçek, İBB Ulaşım Planlama Müdürlüğü ile birlikte kapatılan Atatürk Havalimanı’na ilişkin yaptıkları çalışmanın sonuçlarını paylaştı.

Gerçek, Atatürk Havalimanı’nın kapatılmasının kaybının çevresindeki otel ve ticari işletmeler açısından yılda 580 milyon euro gibi bir meblağa tekabül ettiğini ifade etti.

“Atatürk Havalimanı neden kullanılmıyor?”

Prof. Dr. Haluk Gerçek, Atatürk Havalimanı’nın neden kullanılmadığı sorusunun tarmışmaya açılması gerektiğini vurguladı. Gerçek sözlerine şöyle devam etti; “Bu tarz teknik tartışmalar Avrupa’da 6 yıl kadar sürebiliyor. Oysa biz çalışan koskoca bir havalimanını kimseye danışmadan bir anda kapattık.”

29 Ekim 2018’de kısmen açılan İstanbul Havalimanı‘nın tamamlandığında yaklaşık 150 milyon yolcu kapasitesine sahip olacağının planlandığını belirten Gerçek, Atatürk Havalimanı’nın 2017 yılında yılda 64.1 milyon yolcu sayısına ulaştığını vurguladı. Atatürk Havalimanı’nın kapatılmadan önce dünya havalimanları sıralamasında 17. sırada yer aldığını kaydeden Gerçek, dünyanın en büyük havalimanlarından bir tanesi olduğunu belirtti.

Milyarlarca Euroluk ekonomik kayıp sözkonusu

İstanbul Havalimanı‘na yapılacak kalan yatırım miktarının 4.8 milyar euro olduğunu ifade eden Gerçek, Atatürk Havalimanı’nın mevcut değerinin ise yaklaşık 3.6 milyar euro olduğuna dikkat çekti. Gerçek, Atatürk Havalimanı’nın kullanıma kapalı olmasından kaynaklanan ekonomik kayıpları şöyle sıraladı;

  • İnşaat ve yatırım olarak kayıp 8.4 milyar Euro
  • Atatürk Havalimanı çevresindeki otel ve ticari işletmelerin yıllık kaybı 580 milyon Euro.
  • Atatürk Havalimanı kapalı oluşundan ötürü 15 bin kişilik istihdam kaybı.

Atatürk Havalimanı, olası depremde etkilenecek alanların göbeğinde bulunuyor”

İstanbul’un deprem bekleyen bir kent olduğunu hatırlatan Prof. Gerçek şunları söyledi; “Atatürk Havalimanı, olası Marmara depreminde İstanbul’un en olumsuz etkilenecek alanlarının bulunduğu noktaya en yakın konumda bulunuyor. Dolayısıyla can kurtaran uçakları, helikopterler vs. lojistik destek sağlanacak diğer bütün taşımaların yapılması açısından Atatürk Havalimanı’nın varlığı çok büyük önem arzediyor.”

İstanbul Havalimanı için tahsis edilen alan nasıl kullanılacak?

Gerçek, İstanbul Havalimanı’nın 2030’da 150 milyon yolcu kapasitesine ulaştığından kapladığı alanın 7 bin 400 hektar olacağını, Atatürk Havalimanı’nın hali hazırda kapladığı alanın bin 178 hektar olduğunu kaydetti. Basit bir karşılaştırma ile; Atatürk Havalimanı’nın aynı sayıdaki yolcu kapasitesine ulaşması için gerekli alan miktarının yaklaşık 3 bin hektar olduğunu ifade eden Gerçek, buna rağmen İstanbul Havalimanı’na 7 bin 400 hektarlık bir alanın tahsis edilmiş olduğunu söyledi.

Atatürk Havalimanı neden kullanılmıyor?

Prof. Dr. Haluk Gerçek, “Sürdürülebilir Ulaşım Kongresi”nde yaptığı sunumunu şöyle tamamladı;

“Çalışmakta olan bir havalimanının kapatılmasından kaynaklı ekonomik kayıplar söz konusu. Servis ve bakım hizmetlerinin kapatılması nedeniyle ortaya çıkacak kayıplar var. Atatürk Havalimanı’nın çevresindeki otel ve ticari kullanımların ekonomik kayıpları var. Olası deprem sonrası lojistik destek sağlanması açısından Atatürk havalimanının çok önemli konumda olduğunu biliyoruz. 3 havalimanının entegre olarak çalıştırılmasının getireceği faydalar var. 3 havalimanının raylı sistemle birbirine bağlanması mümkün.

Tekrar sormak lazım: Atatürk Havalimanı neden kullanılmıyor? Bunu tartışmaya açmalıyız.”

Atatürk Havalimanı’nın kapatılmasının yarattığı tablo: ‘Kayıp 8.4 milyar euro’ başlıklı haber, www.patronlardunyasi.com internet sayfasında 18 Aralık 2019 tarihinde yayımlanmıştır.

Düzenleyen; İnş. Müh. Mithat GÜNEY, PMP

mithatguney.com

#mithatgüney / @mithatgny

Bu haber, insaport.com internet sayfasında da tarafımdan paylaşılmıştır.